Renault – Nissan ar putea deveni noul gigant în industria auto
Nissan şi Renault sunt în discuții pentru o fuziune majoră în piața auto. Odată cu aceasta, planul ar fi să creeze o nouă companie.
Nissan și Renault colaborează deja în cadrul unui parteneriat strategic. Acesta este activ din 1999. Între timp, Renault și-a întărit poziția în Europa și prin marca Dacia. În 14 ani, producătorul autohton și-a mărit considerabil linia de produse.
Alianța, rezultată în urma unei scheme destul de complicate de acționariat, a mai migrat în trecut înspre o migrare. Mai mereu s-a lovit de opoziția Franței, cel mai mare acționar al producătorului francez.
Renault deţine aproape 44% din Nissan, iar compania japoneză are 15% din acţiunile producătorului francez. Informaţia a dus la creşterea acţiunilor francezilor cu 5,4% la deschiderea pieţei. Conform Mediafax, care citează BBC, un purtător de cuvânt a refuzat să comenteze și a categorisit aceste informații drept zvonuri şi speculaţii.
Sunt însă informații furnizate și de Bloomberg, care susține că sunt negocieri deja purtate și conduse de Carlos Ghosn. Tot el ar deveni șeful noii companii care ar fi stabilită în urma fuziunii. Alianța aceasta, din care face parte și Mitsubishi, e pe locul patru în topul vânzărilor auto, după Volkswagen, Toyota şi General Motors.
„Dimensiunea contează în industria auto. Reticența a venit mereu de la guvernul francez și, cumva, din partea Japoniei, din cauză că Franța și Japonia preferă să aibă companiile lor naționale [puternice]”, a declarat pentru Bloomberg Janet Lewis, analistă la Macquarie.
În acest context merită amintit și că Ghosn nu crede că se poate ajunge la o fuziune cu adevărat, deoarece Japonia nu ar permite un control mai mare din partea Franței. Nici nu vrea să convingă guvernul francez să își diminueze controlul asupra Renault.
Renault deține 43,4% din Nissan și încă din 2015 a acceptat să-și limiteze formal controlul. Mai mult, Nissan deține 34% din Mitsubishi și 15% din Renault. Nu are drept de vot. În acest context, ar trebui să știi că o schimbare în defavoarea Renault ar afecta președinția lui Emmanuel Macron, care e deja criticat că nu oprește privatizarea companiilor franceze.